Thursday, February 10, 2011

Ni Jak Tuju Kita?

(written in Sarawakian Malay)

-Ni jak tuju kita eh? Lamak gilak dah zaman marek ya, walhal sik terasa lalu. Nanga-nanga udah dekat 4 tahun. Sik ada rasa lalu.

-Ni jak tuju kita eh? Mun marek aku tiap-tiap pagi bangun pukul 5, sembahyang subuh, pegi sekolah. Kinek tuk ni ada agik pegi sekolah cam ya. Ni ada pakei uniform apa semua.

-Ni jak tuju kita eh? Mun dolok kita mun ada kerja molah sama-sama kita semua nait motor. Kadang-kadang tayar pancit, kadang-kadang peng. Kinek tuk ni ada agik semua ya. Mun ada sik selalu, time raya jak.

-Ni jak tuju kita eh? Dah abis form 5 semua mbak diri haluan dimpun. Ada nait belon gi Malaya, ada gi Sabah, ada gi Kuching. Oversea pun ada juak. Ni dapat temu selalu cam ya, jauh gilak.

-Ni jak tuju kita eh? Alih-alih kita udah over 20. Bayangkan. Dolok rasa macam akan jadi teens selama-lamanya. Kinek tuk dah sampei umur mengundi. Bayangkan. Dolok rasa macam 21 ya umur yang jauh agik. Alih-alih udah 21.

-Ni ada agik kita berarak Maulid Nabi. Ni ada agik kita belajar di Rosli Dhoby. Ni ada agik aku dengan Jesie. Sik ada jalan yu. Ni dapat agik molah cam marek dolok.

-Tapi sik kiralah ni jak kita tuju, doa aku agik bersama dengan kitak semua.

(Dedikasi untuk rakan-rakan lama sewaktu di Rosli Dhoby)

1 comment: