Tuesday, January 5, 2010

Pertanyaanku

1. Mengapa aku dilahir sebagai manusia? This makes me subject to the reckoning in Mahsyar.

2. Mengapa masa mesti berlalu? This separates me from the ones I loved,

3. Mengapa aku harus meningkat dewasa? Kedewasaan menjadikan aku lebih banyak berfikir bukan-bukan, membawa lebih banyak kesilapan dan mendatangkan nafsu yang tak wujud dalam kanak-kanak.

4. Mengapa aku dilahir lelaki? Ini merunsingkan aku apabila aku perlu memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga kelak-walhal kepemimpinan aku lemah.

5. Mengapa ada dosa, mengapa ada pahala, mengapa ada syurga, mengapa ada neraka?

6. Mengapa Allah, Tuhan kita, memerintahkan kita beribadat padanya?

7. Mengapa Allah menciptakan Iblis?

8. Mengapa Iblis yang ditakdirkan Allah untuk takbur dan enggan sujud pada Adam?

9. Mengapa aku harus berfikir semua ini?

Ya Allah, mengapa?
Engkau yang memegang hatiku.

10. Mengapa aku, Kau takdirkan, untuk suka kepada dia?

Ini ujian-Mu?

11. Mengapa Engkau ingin mengujiku?

Untuk menguji imanku?

12. Mengapa Engkau jadikan manusia sebegitu, punya akal, punya nafsu, punya hati, punya iman yang bergejolak?

Oh Tuhanku Yang Maha Pemurah!
Soalan-soalan ini menyeksa diriku.

Demi gadis yang aku sayang.

13. Mengapa aku sebegini?

No comments:

Post a Comment